Žganci

25 376
Avatar for apela
Written by
4 years ago

Staro, tradicionalno seljačko jelo ili prilog. Ideja da su žganci stup kranjske zemlje sačuvana je iz 19. stoljeća, što ilustrira njihovu važnost za opstanak širokog kruga ljudi. Na farmama su bili svakodnevno jelo za zamjenu kruha.

■ Na slovenskim poljoprivrednim gospodarstvima žganci nikada nisu bili strogo vezani uz određeni dnevni obrok. Mogli su se svježe skuhati za doručak ili ručak, te ponovno zagrijati i nazdraviti za sljedeći doručak ili večeru. Barem su uživali u kaši za večeru.

■ U Sloveniji su žganci bili i jelo gradskog stanovništva, čak su i u imućnijim obiteljima bili na jelovniku, npr. petkom.

■ Od 19. stoljeća i krumpir se miješa s brašnom od kaše ili se kuha kaša od krumpira.

■ Unatoč činjenici da su žganci bili (i jesu) žganci prilično jednostavno i rašireno jelo, na nekim su mjestima nadograđeni na niz različitih jela.

Žganci se pripremaju od heljdinog, kukuruznog, pšeničnog ili ječmenog brašna, rjeđe od kaše ili krumpira. Jaka kaša može se miješati s pšeničnim ili kukuruznim grizom, kao i krumpirom. Najstarija metoda pripremanja kaše je koruška. Ovom metodom brašno se prvo peče (peče, dakle kaša) dok se u posudi ili tavi ne osuši, a zatim mu se dodaje voda tijekom miješanja, tako da se stvori kaša. Najraširenija je gorenjska verzija žganca, u kojoj se brašno kuha u kopar. Prema dolenjskoj i štajerskoj verziji, gorenjski kuhani žganci režu se ili ribaju uz pomoć uske drvene ploče, noža ili vilice.

Masi dodajte u kašu dok miješate kako biste lakše miješali, ali i kako biste postali gužvi.

An old, traditional peasant dish or side dish. The idea that žganci are a pillar of the Carniolan land has been preserved from the 19th century, which illustrates their importance for the survival of a wide circle of people. On the farms they were a daily meal to replace bread.

■ On Slovenian farms, porridge has never been strictly linked to a particular daily ration. They could be cooked fresh for breakfast or lunch, and reheated and toasted for the next breakfast or dinner. At least they enjoyed the porridge for dinner.

■ In Slovenia, žganci were also a dish of the city population, even in wealthier families they were on the menu, for example on Fridays.

■ Since the 19th century, potatoes have also been mixed with porridge flour or potato porridge is cooked.

■ Despite the fact that žganci were (and are) žganci quite a simple and widespread dish, in some places they were upgraded to a number of different dishes.

Mushrooms are prepared from buckwheat, corn, wheat or barley flour, less often from porridge or potatoes. Strong porridge can be mixed with wheat or corn grits as well as potatoes. The oldest method of preparing porridge is carinthia. With this method, the flour is first baked (baked, ie porridge) until it dries in a bowl or pan, and then water is added to it during mixing, so that a porridge is created. The most widespread is the Gorenjska version of žganci, in which flour is cooked in dill. According to the Dolenjska and Štajerska versions, Gorenjska cooked žganci are cut or grated with the help of a narrow wooden board, knife or fork.

Add the mass to the porridge while mixing to make it easier to mix, but also to make it crumpled.

15
$ 0.00
Avatar for apela
Written by
4 years ago

Comments

Ovo jelo me uvek podseti na moju majku...Dok je bila ziva, imala je obicaj da mi to cesto pravi...Ona je bila rodjena u Bjelovaru, tamo odrasla i naravno naucila da pravi slavonska jela. Zganci su veoma ukusni i sto je vaznije veoma su hranjivi. Koristila je heljdino brasno za pripremu ovog po meni specijaliteta. Nazalost, ja ne umem ovo da pravim, jer i da znam to ne bi bilo to kao sto je moja mama spremala...Hvala Apela sto si me podsetila na ovo...

$ 0.00
4 years ago

Nisam imala prilike da probam. Ne jedem kukuruzno brasno, ali posto vidim da mogu da se prave i od psenicnog brasna mogla bih da probam ako nadjem recept.

$ 0.00
4 years ago

Nije mi ovo poznao, mad ai meni lici na kacamak, probacu da napravim, verujem da je jako ukusno i zdravo.

$ 0.00
4 years ago

Dobar dan svima. Svi pričate o kacamaku. Toliko me sada ovo pikča, da ču ja to sutra probat napravit. Samo mi treba neki dobar recepat.

$ 0.00
4 years ago

Opa! Taguj sve kolegice iz Srbije, one znaju recept.

$ 0.00
4 years ago

E bas sam razmisljala na sta me podseca i onda procitam u komentarima- kacamak. I tacno su ljudi u pravu. Kod nas se to veoma retko pravi poslednjih godina tako da polako postaje specijalitet..

$ 0.00
4 years ago

Nemam pojma prvi put cujem za zgance, meni ovo deluje ko tvrdo kuvani kacamak, samo sto se ovi zganci prave nesto duze i komplikovanije, a kacamak se ocas skuva,

$ 0.00
4 years ago

Ovo je slicno kao kacamak, samo sto je priprema sa krompirom i brasno po izboru.

$ 0.00
4 years ago

Kačamak, kao malome su mi davali da jedem. Negde ga posole i jedu. Kod mene u kuci se on jeo sa mlekom i secerom.. Ili su me moji pogresno naucili da to jedem tako ili je po zelji, zaista ne znam. Sve u svemu, ja kacamak ne volim jesti! 🙄

$ 0.00
4 years ago

Kačamak, also known as pura, is a kind of maize porridge made in the Balkans. Its name is derived from the Turkish word kaçamak, meaning escapade. It is also known as bakrdan in North Macedonia

$ 0.00
4 years ago

True.

$ 0.00
4 years ago

Tražio sam i našao. U Velikom rječniku hrvatskoga standardnog jezika Školske knjige, recimo, gastronomski se spominju žganci s mlijekom, omašteni žganci s čvarcima i izraz pojesti punu zdjelu žganaca, a žgance vuku na palentu (ne piše, ali znam prema tal. polenta) i puru. Preskromno, po mojemu, iako veliki još Rječnik hrvatskoga ili srpskoga jezika, još JAZU objavljen još 1975.-1976. godine u posljednjem, 23. tomu, na str. 367. spominje i žganac, pozivajući se na Bjelostenca kao stanovitu jestvinu z mele na spodobu globušev te žgance. Iz Petrova Sela donose primjer s jedninom Va peči je lonac, va loncu je žganac, to će bit večera mojega miloga, dok uz množinom, m. pl., opisuje jelo od kukuruznog brašna, palenta, a uz druge Vitezovićev primjer debela muka z ke se žganci napaljuju, a zatim iz županjskoga kotara uspoređuju kako u Gradištu se kaže žganci, u Cerni pura.

$ 0.00
4 years ago

Odlično. Ponosna sam.Sada sutra idi i kupi pa spremi. Biće ti fin dorucak ili večera. Svakako javljaj rezultate.

$ 0.00
4 years ago

Ako je to kacamak onda okej, iskreno lepo je i ukusno ako pricamo o istom :D Sve najbolje i srecno u daljem radu!

$ 0.00
4 years ago

Dobro, pura je od kukuruznog brašna, a žganci ili žganjci su od heljdinog? U Bosni nikad ne možete čuti izraz kačamak. A palenta tek negdje u Posavini. Ostaje pura univerzalni izraz za sve varijatete tog narodnog jela.

$ 0.00
4 years ago

Zar si probao to da praviš? ili da jedeš. Ja volim to skuhati..onda stavim da se zapeče. Kraj toga izvrstno ide samo hladno mleko.No neki jede jogurt...i svašta drugo ide uz to. A palentu ja volim kao prilog uz golaz...ili neku sličnu jelo golazu..meni je to svakako dobro..probaj

$ 0.00
4 years ago

Žganci ili palenta ovdje kod mene je isto staro i dobro poznato jelo. U prošlosti, kada ničega drugoga nije bilo za jesti, kukuruza je skoro uvijek bilo pa tako i palente. Kako žganci imaju dosta neutralan okus uz njih ide skoro sve, sirovo ili kuhano povrće, mrkva i grašak, salata od rajčice.Ukratko, sve što nađete u hladnjaku možete servirati s palentom.Najčešće se na žgance dodaje vrhnje ili prženi luk.

$ 0.00
4 years ago

Nice righting

$ 0.00
4 years ago