دربارهٔ جردن پیترسون، بخش دوم

0 13
Avatar for yoosofan
1 year ago

خوشبختانه ساعتی پیش ویدئویی در یوتیوب بهم پیشنهاد شد که بسیار کمک کننده برای این است که دقیق‌تر نشان دهد چرا باید از کسانی چون جوردن پیترسون دوری کنیم. بنابراین اگر هنوز کسانی هستند که تحت تأثیر او هستند دیدن ویدئوی زیر را سفارش می‌کنم.

https://youtu.be/hSNWkRw53Jo

خوشبختانه از گذشته به طور کلی به آنهایی مشکوک بوده و هستم که کلی حرف می‌زنند و دربارهٔ همه چیز نظر قطعی و خیلی محکم و با اعتماد به نفس بالا می‌دهند بدون این که در آن زمینه‌ها تخصصی داشته باشند و بدتر این که با یک دریچهٔ ویژه به موضوع‌ها می‌نگرند.

با این همه دقت کنید خود من تا کم و بیش ده سال پیش دکتر شریعتی را کمی قبول داشتم و می‌دانید دلیلش چیست؟

زیرا او بر پایه‌هایی دست می‌گذاشت که از کودکی در ذهن ما ساخته و آماده شده بود و او به خوبی این لنگرها را به کار می‌برد و بسیاری را دنبال خود می‌کشاند. در عین حال دربارهٔ این گونه آدم‌ها باید گفت همهٔ چیزی که می‌گویند الزاما نادرست نیست بویژه جمله‌های قصار آنها اغلب می‌تواند زیبا نیز باشد یا حتی معنادار باشد ولی دقت کنید چگونه بدون نیاز به کلی متن جانبی چنین چیزهایی به دل می‌نشیند؟

بخش نخست را در اینجا تکرار می‌کنم که پیش از این در کانال تلگرام خودم گذاشته بودم.

https://t.me/ahmadyoosofan/230

شریعتی و همانند او کافی نبود که باز در دام یک مثلا روشنفکر مدافع دین مسیح به نام جوردن پترسون نیفتید؟

چرا فقط به برخی بخش‌های حرف‌های خوب او در برخی انتقادهای به جا از استالینیست، مارکسیست و به طور کلی چپ می‌نگرید و نقش پررنگ او را در تاییدها، تأویل ها و تفسیرهایش را از دین نمی‌بینید؟

او ماهرانه حتی برخی از بدترین بخش‌های دین مسیح را توجیه ذهنی، تاریخی و اسطوره‌ای می‌کند زهی خیال باطل که خود را روشنفکر بدانید و سخنان پوچ او را همچون راهنمای خود بدانید.

کی روشنفکر ایرانی می‌تواند خود را از افسون واژه‌ها خواه فارسی، خواه انگلیسی برهاند و بیشتر به جمع بندی ژرفاهای گفتارها یا نوشتارها بیندیشد.

2
$ 0.00

Comments