Moja škola i reka Lim

33 80
Avatar for Snezana28
3 years ago

Ulični drvored kestenova, početkom moga školovanja u Priboju, zasigurno, bio je ispred škole. Sećam se prolećnih belih cvetova na krošnjama drveća i jesenjeg kestenja rasutog po pločniku.

Ne bih se smela zakleti da su tu, u to doba, uz školsku zgradu licem prema glavnoj ulici, bile tri breze i tri bora. Ne, nije ih tada bilo. Ova stabla samonikla ili zasađena, kasnije su izrasla. Možda je seme naneo vetar, možda je najlepše sve što je samoniklo.

Breze i borovi su trouglasto raspoređeni, u razmaku od nekoliko koraka. Miluju se granama i skoro dodiruju školske prozore. Pod granama čeonog bora, na povisokom kamenom postolju, stoji bronzana bista Vuka Karadžića, prosvetitelja , čije ime nosi ova osnovna škola.

Tih sedamdesetih godina prošloga veka sve beše u znaku mladosti: mlad grad, vršnjak Fabrike automobila; mlad nastavnički kolektiv. Učenici bejahu deca fabričkih radnika i seoska deca sa pribojskih pobrežja.

Ovde polimski vetrovi raznose zvuke gusala i setne akorde sevdalinki. Ovde starci i deca odnekud najviše znaju o životu. Ovde je reč sočna, a izraz gnomski sažet kao malo kajmaka u drvenom čanku.

U zaleđini škole, kamenom možeš dobaciti do reke. To je Lim. On često pobegne iz rečnog korita, pa se razliva po domaćim i pismenim zadacima đaka, začuđeno pitajući: "Ja sam pesma, zar ne znate? Što me vrbe ne čitate?!" A đaci su odgovarali da je "čamac na Limu otac natovaren brigama", da su limski tišaci "šaka majčinih suza".

Iz ovih đačkih metafora izrastao je Zbornik dečjih literarnih radova Belucu Lima, a nešto kasnije i "Limske večeri dečje poezije". Na ovim susretima dece i pisaca za decu književnik Arsen Diklić je rekao: "U Priboju teku pesme kao iz česme!". Pesnik Dobrica Erić je poručio: "Dolazim na Lim da sanjam sa njim!" Omiljena dečja pesnikinja Desanka Maksimović poručila je: "Pozdravljam Priboj i Lim!"

Polimski pesnik Ismet Rebronja, u predvečerje svoga života, podari nam svoje "Slovo o Limu":

"Ovde sam na Limu koji privlači pticu i zadržava čoveka, a oboje brani i hrani. Na Limu smo pisali kamenom po kamenu, klinom po kori breze. Dubili smo zdele od drveta i tikvine kore. Ne volimo mi Lim samo što melje žito i valja sukna, ni zato što srna kraj njega solilo liže, ni zato što je Lim princ na dvoru vode. Mi volimo Lim zato što je naš ...

Ova škola je, nizvodno, na levoj obali Lima, kao priobalna školjka koja se biserno otvara samo na dodir dečijh ruku. A one tri breze i tri bora još uvek rastu, rame uz rame, listopadno i zimzeleno, prolazno i neprolazno - kao i sam život.

18
$ 1.51
$ 1.42 from @TheRandomRewarder
$ 0.05 from @ruza17
$ 0.01 from @varda42
+ 3
Sponsors of Snezana28
empty
empty
empty
Avatar for Snezana28
3 years ago

Comments

Great information about this

$ 0.00
3 years ago

Kao dete sam bio u Priboju, prelep grad

$ 0.00
3 years ago

Stvarno,kako,kod koga?

$ 0.00
3 years ago

I don't know this language but the photo which are attached here looks so amazing .

$ 0.00
3 years ago

Thank you!

$ 0.00
3 years ago

lijepo je čitati oo prošlosti koju je neko doživio

$ 0.00
3 years ago

vecina gradova i naselja je podignuto na obalama nekih reka, na zalost iako je i moj grad takav nemamo tu srecu da reka prolazi kroz njega sto bih ja veoma voleo, kada me je god put odveo negde gde reka preseca grad znao sam da neko vreme provedem sedecina obali i posmatram vodu

$ 0.00
3 years ago

This is such a wonderful post :)

$ 0.00
3 years ago

odlicno napisano ,svaka cast jedva cekam sledeci post da stavis

$ 0.00
3 years ago

Prelepo je mesto gde vam je vasa skola bravo tako treba da skole bude blizu neke prirode

$ 0.00
3 years ago

Drago mi je da si nas upoznala sa svojom skolom i predivnom rekom koja tece tim krajem. Je li ona zaista tako lepu boju ili je to samo na slikama?

$ 0.00
3 years ago

Da ima baš takvu boju,brza planinska reka.

$ 0.00
3 years ago

Ja sam gledala mnoge reke, ali su sve bile mutne. Ni jedna nije imala takvu boju, pa sam pocela da sumnjam da uopste i postoji neka reka koja ima takvu boju. Blago vama na takvoj prirodnoj lepoti.

$ 0.00
3 years ago

I enjoyed reading this text

$ 0.00
3 years ago

I enjoyed reading this text

Thank you annsad

$ 0.00
3 years ago

Vrlo ljepo si napisala...ko da sam tamo sa tobom i sve to vidim.

$ 0.00
3 years ago

Ova skola je uz obale reke Lim, kao sto i mi ovde u ZR imamo dve ili tri skole blizu reke Begej. Moj sin bas je u jednu od tih skola, inace i ja sam blizu reke Begej. Do obale me deli 3 do 4 minuta.

$ 0.00
3 years ago

Predivan tekst.

$ 0.00
3 years ago

Hvala Novice!

$ 0.00
3 years ago

Svake godine prolazim vozom kroz Priboj i ta mi putovanja budu nešto najlepše. Od Zlatibora krenu prelepi predeli i prosto mi bude kao lek za dušu. Moj suprug i moj otac su rođeni pored te čarobne i svete reke i kada se naljutim na njih ja ih zovem "limci" :D

$ 0.00
3 years ago

Stvarno?U kojem kraju su rođeni?

$ 0.00
3 years ago

Otac je iz Berana a suprug iz BPolja :)

$ 0.00
3 years ago

I remember going to school alone now, we also had chestnuts.

$ 0.00
3 years ago

Kako si me samo raznezila ovim clankom. Malopre sam pisala o jednoj teskoj temi, pa mi je ovo doslo kao melem za dusu. Lepo je kad neko ovoliko voli svoj grad i svoju skolu.

$ 0.00
3 years ago

Samo ja u ovoj školi ne radim.Ovde sam završila osnovnu.

$ 0.00
3 years ago

Razumela sam, ali je i to tvoja skola :)

$ 0.00
3 years ago

Naravno,možda i draža!

$ 0.00
3 years ago

Kako je Lim dobio svoje ime? Za Neretvu navodno po dvije riječi: nera etva, voda bogova.

$ 0.00
3 years ago

Tumači se latinskim izrazom limes što znači granica, činjenicom da je reka oduvijek bila granica. Prvo između Istočnog i Zapadnog rimskog carstva, a kasnije između Osmanskog carstva i Habsburške monarhije. Drugo tumačenje imena vezano je uz keltsku riječ llyn - llym što znači voda ili jezero ler Lim izvire iz Plavskog jezera.

$ 0.00
3 years ago

Meni je ova druga teorija bliža.

$ 0.00
3 years ago

Na albanskom jeziku Lumi ima doslovno značenje: reka. S obzirom na to da područje oko gornjeg toka Lima uglavnom naseljavaju etnički Albanci, čiji jezik sadrži brojne reči s romanskim korenom, ni ovo tumačenje porekla imena Lima ne treba odbaciti.

$ 0.00
3 years ago

Western Serbia is very honored when God shared natural beauties... This is amazing, thank you so much!

$ 0.00
3 years ago

Very is impressive text...

$ 0.00
3 years ago